Satsa rätt, satsa på Härjedalen Sveg Airport

Återigen har frågan blossat upp. Vart ska flygplatsen i Härjedalen ligga? Mitt svar: den ligger redan precis utanför Sveg. Härjedalen har idag en mycket bra placerad flygplats, Härjedalen Sveg Airport.

Tidigare utredningar pekar på att Hedlanda inte är en lämplig plats att anlägga en större flygplats på, dels för att omgivningen sätter begränsningar. Snäva inflygningsvinklar pga av stora kuperade landskap, vindkraftverk och Sonfjällets skyddszon ställer till det och gör att flygtider också blir längre. Piloter måste ha specialutbildning för att hantera dessa precisionsflygningar. Vädret slår om mycket snabbare så flyg kommer i större utsträckning att hamna på alternativa flygplatser. Så flygtekniskt är placeringen sämre för Hedlanda.

Eftersom detta verkar vara en viktig fråga borde man för länge sedan satsat på transfer mellan Sveg och exempelvis Vemdalen/Björnrike och drivit frågan med ledningen i Härjedalen Sveg Airport. Det har man inte och så länge inte Björnrike/Vemdalen har ökat besök via Härjedalen Sveg Airport så faller också argumentet för att detta ska bli ett lyft för Funäsfjällen. Här måste besöksnäringen själva bygga sina produkter tillräckligt intressanta för att locka besökare via flyg Innan vi spenderar pengar på att utreda en flygplats och verkligen innan det ska byggas en ny.

Att argumentera för lång transfer har ju Destination Vemdalen själva slagit hål på eftersom man samarbetar med Östersund/Åre Airport, trots avstånd på 12mil. En ny flygplats på Hedlanda skulle heller inte innebära någon skillnad för Lofsdalen, i Lofsdalen har man däremot jobbat med transfer och specifika paket via flyg från Danmark, vilket då var lyckat men där valutasvängningar gjorde att satsningen dog ut.

Ledningen i Härjedalens kommun har tidigare valt att satsa på och Investera i Härjedalen Sveg Airport, vilket framgår i protokoll från fullmäktige under 2016 med flera starka punkter, baserad på tidigare utredning (också beställd av destinationsbolagen i Vemdalen och Funäsdalen). Utifrån dessa beslut och tidigare beslut har man investerat miljoner i Härjedalen Sveg Airport och snart har flygplatsen i Sveg en klassning 3C som gör att den kan flyga besökare internationellt och inte bara nationellt, landa större plan osv.

Men en flygplats är inte bara för besöksnäringen.
Destination Sveg och SFU (Svegs företag och utvecklingsförening) har idag 120st medlemmar med över 1000 helårsanställda totalt, vilket är mer än skrivna skattebetalare i hela Funäsdalen. En av SFU:s medlemmar, SYKES med närmare 300st anställda matchar nästan Vemdalens totala antal skattebetalande invånare. I Sveg finns en populär gymnasieskola med flera inriktningar som lockar ungdomar från övriga landet. Sveg har ett starkt föreningsliv som exempelvis Svegs IK med 800st medlemmar och 350st aktiva ungdomar. I Svegsbygden bor större delen av den totala befolkningen i Härjedalen, människor som idag använder flyget privat och i verksamheter. Så i centralorten Sveg med omnejd finns det starkaste näringslivet i Härjedalen. Destination Sveg och SFU är alltså den part som står högst att representera företagen och näringslivet i Härjedalen.

Destination Sveg och SFU har nyligen haft en ansökan och förslag att utreda och samverka mellan näringsliv, besöksnäring och ledning i Härjedalen Sveg Airport i syfte att ta fram en handlingsplan och marknadsplan. Hur vi tillsammans ska utveckla besök och näringen via Härjedalen Sveg Airport på kort och lång sikt. I förslaget finansierar kommunen 50 000 sek som matchas med 50 000sek från SFU. Pengar investeras i en processledare som tillsammans med arbetsgruppen lokaliserar och genomför satsningar för flyget i Härjedalen. Det här är alltså mycket närmre faktiska resultat än frågan som nu ligger. Ansökan var uppe för beslut den 25:e januari 2017 i kommunstyrelsen, men lyftes ur dagordningen för senare beredning. Men fortfarande efter sju månader har ansökan ej behandlats.

Foto: Morgan Grip