Olle och Gun-Britt har åkt genom hela landet med sin lilla Citroën

Till Nordkap och Smygehuk, eller på cruising genom Sveg. Paret Westmans Citroën 2cv har varit nästan överallt. Foto: Thomas Pedersen
Foto av författare

Thomas Pedersen

Entusiaster av olika slag finns det gott om i vår bygd och så här års är det kanske främst bilentusiasterna som syns mest när deras ompysslade bilar kan plockas ut för att glänsa i solens strålar.

Inom entusiastbilvärlden finns det lika många specialinriktningar som det finns knott på en norrländsk gräsmatta efter en regnskur och i Nilsvallen bor en man som har riktat in sig på det franska bilköket.

”För många Citroëner är inte nog” står det på en av Olle Westmans många bilar hemma på gården och att just Citroën blev Olles speciella favoritmärke skyller han på sin bror.

– Min bror Tommy lurade in mig på det där. Han åkte Citroën-padda väldigt länge och även om jag tyckte att det var en konstig bil så blev jag nyfiken, berättar Olle.

– Sedan ärvde min fru Gun-Britt en Volvo 740 efter sin far och den bilen var hemsk att köra på vintern. Jag var mer van framhjulsdrivna bilar så vi bytte in Volvon mot en Citroën Xm och det var som att flytta flera decennium fram i tiden när det gällde både komfort och väghållning, säger han.

Just den bilen fick ett dystert öde, då den fattade eld i motorutrymmet och allt som fanns under huven brann upp.

– Den där modellen var behäftad med mycket elektronik så det kunde hända en del skumma fel. Dock lärde jag mig mycket av den och det som hände när den fattade eld var att bränsleledningarna hade spruckit så det droppade bensin på grenröret, så fanskapet tog eld någonstans vid Överberg när jag var på väg till Glöte, berättar Olle som ändå kunde konstatera att elden inte spred sig, utan stannade i motorutrymmet.

I den där vevan blev Olle Westman auktoriserad Citroën-reparatör, ett arbete som kom att bli slitsamt.

– Det blev arbetsdagar på 16 timmar eftersom jag även jobbade på Svegs flygplats. Det fanns inte tillräckligt många Citroën-bilar i bygden för att jag skulle kunna leva på bara verkstaden. Till slut blev det inte hållbart och när jag fick erbjudande om att börja jobba i flygtornet så prioriterade jag det och avvecklade verkstaden, berättar Olle.

Motorintresset väcktes tidigt, vid 13 års ålder köpte han en motorcykel av märket DKW och när han var ungefär 16 år så skaffade han en Ford Anglia.

– Den där motorcykeln, det var en 125:a, jag fick nog inte riktigt igång den men jag lärde mig att skruva, säger Olle.

Och skruvar det gör han fortfarande. I mitten av nittiotalet åkte han till Kungälv och hämtade hem en Citroën 2cv som han sedan kom att ställa i ordning, men det skulle ta tid.

– Det tog 12 år innan den blev besiktigad och körklar. Den hade stått ute på en äng och var i väldigt dåligt skick. Motor och växellåda fungerade bra men hela bottenplattan fick jag lov att byta, samt ungefär en decimeter upp på karossen, säger Olle om sin blåa ögonsten.

– Dels har jag ju haft annat att göra än att bara skruva med den bilen, samt att det så klart även kostar pengar men jag satte extra fart att iordningställa den inför världsmötet för 2cv i Borlänge 2007. Den blev klar och vi åkte dit. Vi hjälpte även till med själva arrangemanget som lockade tusentals människor, fortsätter han.

Förutom olika träffar runt om i landet så har paret Westman gjort ett par riktiga långresor med sin lilla Citroën, bland annat till Nordkap.

– Har man en 2cv så är det ett krav att man åker till Nordkap. Det är bara så! Tur och retur blev det 374 mil, en fantastisk resa, säger Olle.

I Olles 2cv från 1965 sitter en tvåcylindrig boxermotor på 28 hästkrafter. Marschfarten är ungefär 80 km/h och det är hörselproppar som gäller i kupén.

– Lyssna på radio? Glöm det! Att prata med varandra, ja man får skrika, skrattar Olle som tillsammans med sin fru även har styrt sin lillcittra till Smygehuk.

Entusiaster samlas gärna, dels på träffar men också i klubbar. Olle Westman är besiktningsman för Svenska Citroënklubben som har cirka 1500 medlemmar och han levererar även material till klubbtidningen Autogënial som ges ut varannan månad. Han håller just nu på att renovera en Citroën Hy och arbetet går att följa i tidningen. Varje år ger klubben även ut en medlemsmatrikel som är späckad med information om klubbens medlemmar, deras bilar samt vilka skick bilarna har. Olle och Gun-Britt är så klart även medlemmar i den lokala bilklubben Wolfman Cruisers.

En blick in i Westmans garage vittnar om att det är många projekt i görningen. Alltifrån sonens Buick till en påbörjad nedslipad folkabubbla, men vi tittar närmare på det stora projektet, den redan omnämnda Citroën-bussen som Olle hittade på annons i Strömsund.

– Jag fick hjälp av brorsan att hämta den och det var mitt i vintern. Den stod helt insnöad och när snön rasade av den så började jag undra vad jag hade köpt. Det var rost så att grejerna hängde och slängde på den, berättar Olle som ändå bestämde sig för att ta med bussen hem när han ändå hade åkt så långt.

Innan renoveringen kunde starta så fick Olle först bygga ett nytt garage eftersom bussen inte gick in i det gamla. Men nu är arbetet igång och det är ett grundligt sådant, den är just nu nedplockad, närmast i molekyler och Olle håller på att laga rost. Nästa sommar ska han provköra och året därefter hoppas han att den ska vara helt klar.

– Den här kommer att behöva mycket ”TLC”, tender love and care, menar Olle som tar hjälp av lokala företag för att renovera vissa delar till den gamla dieselbussen som faktiskt har en bakgrund som rekvisita i en reklamfilm för matvarumärket Signum.

Åter till den lilla blåa 2cv:n och Olle bjuder på en åktur. Kupén är liten men man sitter ändå förvånansvärt bra. Den lilla boxermotorn tickar på framme vid fötterna och taket fäller Olle upp då det som omväxling var sol denna dag. Turen går rakt ut i skogen och det är inga problem att gunga fram på tvåans växel över stenar och grästuvor. Det är lätt att få associationer till en scen ur Bond-filmen Ur dödlig synvinkel där en gul Citroën 2cv av en händelse blev agent 007:s transportmedel och Roger Moore utbrister ”I love a drive in the country”.

– Nu är det sju åtta år sedan jag ställde i ordning den här så det är dags att ta in den och se över eventuell rost och annat, säger Olle samtidigt som han visar bilens enkla men smarta tekniska lösningar när vi är tillbaka på gården i Nilsvallen.

Vad säger då fru Westman om makens brinnande intresse?

– Ja du, efter 40 år tillsammans så är jag van, skrattar Gun-Britt.

– Dessutom är det roligt att åka omkring i just den där bilen. Folk vinkar och skrattar och många kommer fram och pratar. En gång stannade vi till vid ett skogsbryn för att vila och efter en stund stannade det en man i en flott amerikansk bil och berättade att han också hade en 2cv, men den var nedplockad. Det slutade med att han bjöd hem oss på fika, berättar Gun-Britt och menar att det knappast hade hänt om de hade färdats i en mer vanlig bil.

Det lär inte bli mindre blickar och vinkningar längs med vägarna när Olle är klar med sin Hy-buss. I Citroënklubben finns det bara 15 exemplar av den modellen i hela Sverige.

– Jag kastar mig in i galenskaper hela tiden och även om jag är dålig på att planera så har jag bestämt att den här ska prioriteras nu, avslutar Olle Westman, Svegs egna ”Mr Citroën”.

img_5723.jpg

Olle visar den rejäla bult som håller fast både motor och växellåda i hans pågående projekt, en Citroën Hy. Foto: Thomas Pedersen

img_5726.jpg

– Nästa sommar ska jag provköra den här och året efter ska den vara klar, säger Olle om sitt pågående projekt. Foto: Thomas Pedersen

img_5707.jpg

– Jag hade tråkigt en julhelg så då började jag slipa på den här, berättar Olle och visar en gammal folkabubbla. Foto: Thomas Pedersen

img_5769.jpg

Svenska Citroënklubbens medlemmar kan följa Westmans renovering i medlemstidningen Autogënial. Foto: Thomas Pedersen

150711_8992.jpg

Utflykter på små vägar i skog och mark är inga problem med en Citroën 2cv, enligt Olle Westman. Foto: Inga Björk
Fler bilder:

img_5702.jpg

img_5708.jpg

img_5735.jpg

img_5739.jpg

img_5741.jpg

img_5744.jpg

img_5752.jpg

img_5755.jpg

img_5757.jpg

img_5758.jpg

img_5760.jpg

img_5768.jpg

img_5728.jpg

img_5697.jpg

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!