Svegsföretag delaktig i prestigefyllt bilbygge

img_9819.jpg
Lasse Danielsson, Jörgen Persson och Leif Pålsson från Svegs Bil & Plåt är i högsta grad inblandade i Johan Erikssons nya bilbygge. Foto: Morgan Grip
Bland försäkringsskador, oljebyten och servicearbeten i verkstaden hos Svegs Bil & Plåt hittar vi en av Sveriges mest prisbelönta bilbyggare, Johan Erikssons helt unika Dodge Charger RTR 1968.

Det är inget vanligt dussinprojekt som Svegs Bil & Plåt fått uppdraget att vara delaktiga i. Bilens ägare Johan Eriksson från Mora har tagit hem många utmärkelser för sina otroligt fina bilar genom åren, bland annat Sveriges snyggaste bil 2009, även det med en Dodge Charger RT 1968, en bil som förövrigt vunnit alla utställningar den deltagit i sedan 2009, bland annat European Tuning Showdown i Tyskland, ett Europa mästerskap i biltuning där 70 utvalda bilar från hela europa deltar.

Med den bilen vann han också en plats på SEMA Show i Las Vegas hos Meguiars, som representant för den svenska fordonshobbyn, där den blev utsedd till Car of The Show.

Så här skrev tidningen Bilsport i en artikel från november 2011 när man rapporterade från SEMA Show i Las Vegas:

"Johan Eriksson stal SEMA Show", "Ingen annan bil har fått lika mycket scentid. Ingen annan har fått så mycket uppmärksamhet. Alla har hört talas om den. Alla är lika tagna av den."

– Det nya projektet är även det en Dodge Charger RT från 1968 men som i Johans tappning fått beteckningen RTR, som står för Road,Track and Racing, istället för som orginalet RT, Road and Track, som taksänkts och breddats. Motorn som kommer att sitta i bilen är en Viper V10 med dubbelturbo, berättar Jörgen Persson, Svegs Bil & Plåt.

Även om bilen inte kommer att vara helt klar kommer den visas upp på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping under påskhelgen 2016. Efter det väntar utställningar världen över med bland annat SEMA showen som en av höjdpunkterna.

– Det kommer att bli en extrem bil. Vi har ett mål att det skall bli en fruktansvärt frän bil med extremt hög prestanda. Motorn kommer att ha cirka 1 200 hästkrafter och målet är att bilen skall kunna köras från 0-300 kilometer i timmen och ner till 0 igen på under 30 sekunder, berättar bilens ägare Johan Eriksson.

– Jag visste att Johan dragit igång ett projekt till och var väl inte så inblandad till en början men jag erbjöd honom våra tjänster om det skulle behövas så nu är vi till hundra procent inblandade. Vi kom in i projektet för cirka ett och ett halvt år sedan så det har blivit många timmar, förklarar Jörgen Persson.

Efter att bilen har funnits på plats i verkstaden i Sveg under fem veckor har den nu transporterats till Falun igen där man jobbar vidare med bilen i den ordinarie verkstaden.

– Vi kommer att åka ned till Falun nästan varje helg framöver och arbeta på bilen tills vår del i projektet är klart, vilket är beräknat till slutet av november, berättar Jörgen.

Hos Svegs Bil & Plåt är det förutom Jörgen också Leif Pålsson och Lasse Danielsson som har arbetat med bilen och det man gjort är plåtjobbet utvändigt och invändigt, i motorutrymme, bagageutrymme, hjulhus och liknande.

– En del av plåtjobbet som till exempel taksänkningen är gjord tidigare så man kan väl säga att vi gör de sista detaljerna, berättar Jörgen.

– Det är jätteroligt att få möjligheten att vara med i ett sånt här stort och unikt projekt och med tanke på Johans tidigare bilar så känns det naturligtvis extra roligt, säger Jörgen.

– Johan har en otroligt känsla för design och är fruktansvärt pedant och det är han som styr hur det skall se ut och vi som utför. Det är inte alltid han kommer med de första idéerna hela tiden, ibland börjar vi att jobba så han får något att titta på och ändra därifrån, berättar Jörgen.

– Jörgen har jag lärt känna genom vårt gemensamma bilintresse, raggare som vi är, och han är en klippa och fantastiskt duktig. Dessutom är han alltid positiv och inget är omöjligt. Ger man honom en uppgift så löser han den, berömmer Johan.

Projektet kan man följa på Johans hemsida: poweredbyjohan.com

Bild 2

20150721_210848.jpg

Bildtext 2
Jörgen Persson och Leif Pålsson framför bygget av den Dodge Charger RTR 1968 som man är delaktiga i. Foto: Johan Eriksson

ANNONS: