Framtiden hälsar på Inlandsbanan

Framtiden hälsar på Inlandsbanan. Foto: Morgan Grip
Under onsdagseftermiddagen kunde Svegsborna ta sig en titt på en modern motorvagn och träffa representanter från Inlandsbanan. Foto: Morgan Grip

Under veckan visar Inlandsbanan hur det kan se ut med modern tågtrafik längs banan. Visningsturnén startade i Mora i onsdags på sin väg mot Arvidsjaur, dit den når under lördagen. Under onsdagseftermiddagen kunde Svegsborna ta sig en titt på en modern motorvagn och träffa representanter från Inlandsbanan.

Inlandsbanans mål är att minska restiden på banan för att minska avstånden i inlandet. Med modern järnvägstrafik skapas förutsättningar för positiv destinationsutveckling och tillväxt i inlandet.

– Människor vill åka tåg även i skogen, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB

Visningen ingår i projekt Inlandspendeln som syftar till att visa på möjligheterna med modern kollektivtrafik på Inlandsbanan.

– Det är extremt ovanligt att få hit en hypermodern motorvagn som ännu inte är godkänd i Sverige för visning, i ett sånt här litet projekt har det aldrig hänt tidigare. Tack vare Inlandsbanans drivkraft för inlandet, Gredelj, Trafikverkets och Transportstyrelsens stora engagemang och flexibilitet har vi nu ett nytt tåg i Sverige som nu går på Inlandsbanan under veckan, säger Peter Ekholm.

Motorvagnen som visas kommer från Kroatiska järnvägen och är av märket Gredelj. Till skillnad från dagens Y1 som används på Inlandsbanan är den dieselelektrisk. Gredeljs drivsystem innebär att varje del av motorvagnen kan köras separat vid eventuella fel på tåget. Just redundansen är viktigt för trafik på Inlandsbanan. Motorvagnen är i princip en elektrisk motorvagn, liknande de Norrtåg kör med i Jämtland men har en dieselmotor med generator på taket. Dieselelektrisk drift är mer energieffektivt än mekanisk drift och industrimotorer är både billigare och lättare att anpassa för framtidens biodrivmedel för att minska CO2 utsläppen.

– Med Inlandsbanans mål om fossilfri bana redan år 2020 så är detta en oerhört viktig faktor när vi tittar på nytt materiel, säger Peter Ekholm.

Projekt Inlandspendeln finansieras av Inlandsbanan AB och kommunerna Östersund, Berg, Härjedalen, Orsa och Mora samt region Jämtland Härjedalen, beslut är ännu inte taget hos region Dalarna.

Inom projektet körs daglig trafik Östersund-Mora-Östersund samt pendlingstrafik Åsarna-Östersund och Orsa-Mora.

Framtiden hälsar på Inlandsbanan. Foto: Morgan Grip

Foto: Morgan Grip

Framtiden hälsar på Inlandsbanan. Foto: Morgan Grip

Foto: Morgan Grip

Framtiden hälsar på Inlandsbanan. Foto: Morgan Grip

Foto: Morgan Grip

ANNONS: