Svårt sjuk nekades ambulans – blev sedan omkörd av den tomma ambulansen

Svårt sjuk nekades ambulans – blev sedan omkörd av den tomma ambulansen. ARKIVBILD. Foto: Morgan Grip

Ett sällskap från Sveg fick för några veckor sedan vara med om hur akutsjukvården i Härjedalen fungerar när man som bäst behöver den.

Det var i samband med Härdalsyran när ett glatt kompisgäng i medelåldern skulle packa ihop efter en trevlig campinghelg, som man plötsligt drabbades av panik när en av dem, från den ena sekunden till den andra, blev sjuk och halva ansiktet började hänga och talet blev sluddrigt.

– Vi blev förstås jätterädda och skyndade oss att ringa 112. En ambulans skulle komma och möta upp oss men vi hann till Hälsocentralen i Sveg innan ambulansen, som kom från Svenstavik.

Väl framme vid Hälsocentralen hade tillståndet förbättrats något för den sjuke mannen som ändå skulle transporteras vidare till Östersund, enligt beredskapsläkaren. Det var också då som mannens sällskap började fråga sig hur rutinerna egentligen fungerar.

– Läkaren menade att det inte behövdes någon ambulans, trots att ambulansen från Svenstavik fanns på plats på Hälsocentralen, och att ringa efter en taxi som skulle ombesörja sjukresan menade läkaren skulle ta för lång tid. Därför nästan beordrades vi att köra vår kompis till Östersund. Vi sattes i en riktigt obehaglig situation och för vår kompis som var sjuk blev det ju direkt livsfarligt. Ingen av oss har någon sjukvårdsutbildning och vägen till Östersund är lång.

Det blev ändå att de skjutsade sin kompis till akuten i Östersund och väl framme togs situationen på allvar. Det visade sig att sjukdomstillståndet var så pass allvarligt att en pacemaker fick opereras in och mannen, som efter omständigheterna mår bra, fick vårdas fyra dygn på sjukhuset i Östersund.

– Ambulansen som vi så väl behövde, körde om oss på vägen upp till Östersund. Vi förstår verkligen ingenting hur rutinerna fungerar. Att sätta människors liv på spel på det här sättet är verkligen inte okej och inte att utsätta helt okunniga människor för en sådan situation heller.

Händelsen kommer att anmälas till patientnämnden.

– Det låter inte bra alls, man ska kunna vara trygg med att man ska kunna ringa 112 eller 1177 och sen skall sjukvården ta hand om det ärendet på bästa sätt, säger Maria Carlund, verksamhetschef för primärvården i Härjedalen.

– Jag kan inte uttala mig om just den här händelsen men det känns som att den verkligen behöver utredas så det är jättebra att man anmäler den, säger Maria Carlund.

ANNONS: