Anneli brinner för friluftsliv och hon vill försöka skapa en profil där eleverna får komma i nära kontakt med olika aktiviteter utomhus.
– I de kunskapskrav som finns uppsatta står att man ska kunna hantera nödsituationer i vatten under alla årstider, förklarar Anneli. Även om inte själva momentet att bada i isvak finns med tycker jag att det är viktigt att eleverna får möjlighet att prova på hur det känns och hur kroppen fungerar, man höjer också säkerheten genom att låta dem öva på riktigt. Har man en gång varit ner i en vak så får man en trygghet i situationen.
Tidigare har eleverna fått en djupgående föreläsning av ambulanssjukvårdare Håkan Persson. De har fått lära sig hur kroppen reagerar vid nedkylning, att man kan hamna i chocktillstånd och glömma bort vad man heter och att andningen blir annorlunda till en början. De har även sett en film om issäkerhet och isens hållbarhet. Fredagens övning blev som ett litet frivilligt slutprov i ämnet.
– Eleverna har varit riktigt taggade för uppgiften, berättar Anneli, de har hela tiden varit positiva till idén och sett det som en utmaning, jag och Håkan är grymt imponerade över deras mod att hoppa i det kalla vattnet och hur bra de hanterade situationen.
Efter övningen fanns en stor eld och varm saft att att värma sig med och eleverna var nöjda med sin prestation.
– Det var nästan värst innan man hoppade, förklarar Anton Hammargård och övriga var beredda att hålla med. Det känns som att finmotoriken har försvunnit i fingrarna, men annars känns det helt okej.
Anneli och Håkan vill passa på att tacka Roger Ohlsson vid Räddningstjänsten, som sågade upp vaken och fanns med under hela övningen.