Bubbel och snacks när årskurs tre hade boksläpp

Foto: Jessica Grip
Nöjda tjejer som kan fira att deras böcker nu är färdiga. Foto: Jessica Grip
Foto av författare

Jessica Grip

I läroplanen för årskurs 1-3 är kunskapskraven många. Man ska till exempel ha skaffat sig strategier för att skriva olika typer av texter, skapa texter där ord och bild samspelar, skriva text med hjälp av dator, följa språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt och frågetecken.

Stavningen är förstås också en viktig del, liksom textens budskap, uppbyggnad och innehåll. Man ska även kunna organisera en litterär text med inledning, händelseförlopp och avslutning. Skriva instruerande texter samt använda sig av ord och begrepp för att uttrycka känslor är andra delar man ska kunna och man ska veta skillnaderna mellan tal- och skriftspråk.

I sitt arbete för att nå kunskapskraven har eleverna i årskurs 3 vid Norra skolan, under vårterminen agerat författare och använt sig av allt man behöver kunna i ordens värld när man lämnar lågstadiet.

Bakom titeln ”Magiska dörren” har eleverna i kapitel för kapitel jobbat fram handlingen med hjälp av olika verktyg och sätt att skriva, allt på dator förstås eftersom det är ett av kunskapsmålen.

– Berättelsen handlar om vad som händer bakom en magisk dörr i var och ens fantasi. Den röda tråden finns i alla handlingar, men de tre huvudpersonerna där en behöver hjälp, en är fiende och en är en nyfunnen vän, har eleverna själva valt vilka de vill ha med i sin bok, berättar Eva Andersson.

När den magiska dörren väl öppnats har det sedan formats lika många fantasifulla berättelser som det finns elever i klassen. På tisdagen hade man stort boksläpp med bubbel och snacks, precis som det ska vara och det var väldigt stolta elever som presenterade sina böcker.

– Det här är bland det roligaste vi har gjort på skolan, hördes på många håll i klassrummet. Vi har världens bästa lärare som låter oss få skriva en egen bok.

Deras lärare som sett den utveckling eleverna gjort under resan, från första till sista kapitlet, är minst lika stolta.

– Vi har sett en otrolig utveckling hos alla där både stavning och förmåga att uttrycka sig har blivit så mycket bättre, säger Gunilla Engström-Jonsson. För att inte tala om glädjen och hjälpsamheten vi sett hos dem medan de har jobbat. När någon kört fast har hjälp funnits hos någon av kompisarna som snabbt kommit med tips för att komma vidare.

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!