Stora investeringar i spår och leder väntar, samt kunskapshöjande insatser för företagare och personal inom Lofsdalens besöksnäring.
Torsten Byström är projektledare och förväntansfull inför den stora satsningen i den lilla byn.
– Det är viktigt att vi ger företagarna möjlighet att förstå sig på den internationella besökaren och behovet av upplevelser. Vi ska göra året-runtspår för både längdskidåkning, cykel och vandring, samt satsar på tidigt snö i spåren. Även hemsidan ska uppgraderas och fler paketerbjudanden lanseras. Ett brett samarbete i byn är viktigt. Ett av de första stegen är exempelvis att vi skriver markägaravtal så våra spårsatsningar säkerställs, säger han i pressmeddelandet från Destination Lofsdalen.
I en rapport från Tillväxtverket konstateras att turismens exportvärde år 2014 uppgick till 96,5 miljarder kronor, vilket därmed är högre än än det sammanlagda värdet för järn- och stålexporten och personbilsexporten samma år. Utländska besökares konsumtion i Sverige har sedan år 2000 ökat med 137,7 procent. Detta har bidragit att sysselsättningen inom turism ökat med 28 400 personer.
– Besöksnäringen är den i särklass viktigaste näringen i Sverige och central för Lofsdalens överlevnad. Målsättningen med projektet är att ge byn långsiktig nytta av de satsningar vi gör, säger Torsten Byström i pressmeddelandet.