Flygplatsen i Sveg – viktigt nav i brandbekämpningen

– Man har ju alltid en bild av sin verksamhet där man funderar över olika scenarier som kan hända, säger Mathias Wiberg. Nu vet vi att vi klarar en sån här extrem situation. Foto: Morgan Grip
– Man har ju alltid en bild av sin verksamhet där man funderar över olika scenarier som kan hända, säger Mathias Wiberg. Nu vet vi att vi klarar en sån här extrem situation. Foto: Morgan Grip

Dela det här!

Det är mycket som satts på prov inom olika områden den senaste tiden när skogsbränderna började ta fart runt omkring oss.

På Härjedalen Sveg Airport gick man från totalt semesterläge till fullt pådrag på kort tid när bränderna startade runt omkring i både Härjedalen, norra Dalarna, norra Hälsingland och södra Jämtland. Många hade redan hunnit gå på semester och man hade påbörjat lite renovering av lokaler och annat när reguljärflyget skulle stå stilla under fyra veckor.

Den första förfrågan om möjligheten att få gå ner och tanka i Sveg kom redan fredag för två veckor sedan och det skulle bara vara början.

– Redan under söndagen förstod jag att det här kommer att bli en enormt stor apparat, förfrågningar kom från alla håll och vi började mobilisera flygplatsen för att klara av att ta emot bränsle för allt fler helikoptrar samt de fyra Canadairplan som kom från Italien och Frankrike och dessutom försvarsmaktens helikoptrar samt polisens som även de har tankat hos oss, säger flygplatschef Mathias Wiberg.

Under den här tiden har man gått på ordinarie personalstyrka på flygplatsen där man delat på skiften i tornet och på fält och platta. Man har ändå hela tiden haft en reservplan för att sätta in personal från Mora om arbetet skulle dra ut väldigt mycket på tiden.

– Jag har hela tiden en dialog med personalen här och än så länge ser det ut som att vi klarar av den här situationen med den styrka vi har. Man har ju alltid en bild av sin verksamhet där man funderar över olika scenarier som kan hända, säger Mathias Wiberg. Nu vet vi att vi klarar en sån här extrem situation.

Personalfrågan var aldrig något problem eftersom alla ställde upp utan att fundera, det var värre att höja kapaciteten för att kunna ta emot så stora mängder bränsle som skulle behövas för att försörja alla. Mathias började febrilt jaga resurser och kunde så småningom etablera en kontakt med Skellefteåbränsle som kom till undsättning. På så sätt kunde man hindra att bränslet skulle ta slut.

Mindre än ett dygn senare hade han fått hjälp med en 30 kubikstank och en 50 kubikstank och man kunde höja kapaciteten från 65 kubik till 145 kubik. Därefter har man tagit emot 50 kubik bränsle per dygn som försvarsmakten har levererat.

– Samarbetet med försvarsmakten har fungerat mycket bra under hela den här tiden. Det tillsammans med alla andra bitar som fallit på plats i detta har betytt mycket. Det är  många som ska ha ett enormt stort tack. Vem som helst kan inte jobba på en flygplats, det krävs särskilda utbildningar för att kunna vara här på området, så främst personalen ska ha en stor eloge för att de slutit upp i det här arbetet, säger Mathias Wiberg och fortsätter.

– När det varit som värst har de gjort hundra tankningar per skift och ändå råder det ett stort lugn hos dem. Jag är så grymt imponerad av deras fokuserade arbete dag efter dag.

Bränderna i Härjedalen har lugnat sig och där behövs inga flygresurser just nu men på flygplatsen i Sveg servar man fortfarande helikoptrar och flygplan som jobbar med bränderna i Dalarna och Hälsingland. Under torsdagen anlände även två portugisiska brandflygplan till Härjedalen Sveg Airport för att förstärka brandbekämpningen ytterligare.

Sex brandflygplan, två italienska, två franska och två portugisiska, samt cirka 15 helikoptrar har opererat på Härjedalen Sveg Airport under den här insatsen hittills. Därutöver har man också haft ett antal helikoptrar från både försvarsmakten och polisen vid flygplatsen.

På Härjedalen Sveg Airport gick man från totalt semesterläge till fullt pådrag på kort tid när bränderna startade runt omkring i både Härjedalen, norra Dalarna, norra Hälsingland och södra Jämtland. Foto: Morgan Grip

På Härjedalen Sveg Airport gick man från totalt semesterläge till fullt pådrag på kort tid när bränderna startade runt omkring i både Härjedalen, norra Dalarna, norra Hälsingland och södra Jämtland. Foto: Morgan Grip

När det varit som värst har man gjort hundra tankningar per skift. Foto: Morgan Grip

När det varit som värst har man gjort hundra tankningar per skift. Foto: Morgan Grip

Ett av de franska brandflygen har precis landat på Härjedalen Sveg Airport för ännu en tankning. Foto: Morgan Grip

Ett av de franska brandflygen har precis landat på Härjedalen Sveg Airport för ännu en tankning. Foto: Morgan Grip

Bränderna i Härjedalen har lugnat sig och där behövs inga flygresurser just nu men på flygplatsen i Sveg servar man fortfarande helikoptrar och flygplan som jobbar med bränderna i Dalarna och Hälsingland. Foto: Morgan Grip

Bränderna i Härjedalen har lugnat sig och där behövs inga flygresurser just nu men på flygplatsen i Sveg servar man fortfarande helikoptrar och flygplan som jobbar med bränderna i Dalarna och Hälsingland. Foto: Morgan Grip

Sex brandflygplan, två italienska, två franska och två portugisiska, samt cirka 15 helikoptrar har opererat på Härjedalen Sveg Airport under den här insatsen hittills. Därutöver har man också haft ett antal helikoptrar från både försvarsmakten och polisen vid flygplatsen. Foto: Morgan Grip

Sex brandflygplan, två italienska, två franska och två portugisiska, samt cirka 15 helikoptrar har opererat på Härjedalen Sveg Airport under den här insatsen hittills. Därutöver har man också haft ett antal helikoptrar från både försvarsmakten och polisen vid flygplatsen. Foto: Morgan Grip

– Många bitar har fallit på plats i detta och det är många som ska ha ett enormt stort tack. Vem som helst kan inte jobba på en flygplats, det krävs särskilda utbildningar för att kunna vara här på området, så främst personalen ska ha en stor eloge för att de slutit upp i det här arbetet, säger Mathias Wiberg. Foto: Morgan Grip

– Många bitar har fallit på plats i detta och det är många som ska ha ett enormt stort tack. Vem som helst kan inte jobba på en flygplats, det krävs särskilda utbildningar för att kunna vara här på området, så främst personalen ska ha en stor eloge för att de slutit upp i det här arbetet, säger Mathias Wiberg. Foto: Morgan Grip

Den första förfrågan om möjligheten att få gå ner och tanka i Sveg kom redan fredag för två veckor sedan och det skulle bara vara början. Foto: Morgan Grip

Den första förfrågan om möjligheten att få gå ner och tanka i Sveg kom redan fredag för två veckor sedan och det skulle bara vara början. Foto: Morgan Grip

 

 

Dela det här!