Försvarsmaktens blivande helikopterpiloter drillas i nattflygning

– Bättre övningsmöjligheter finns nog inte, säger Niklas Strandberg, divisionschef på Flygskolan. Foto: Morgan Grip
Foto av författare

Morgan Grip

Efter att de under ett år fått sin grundutbildning i Tyskland kommer piloteleverna hem till Sverige och utbildningen fortsätter med övningar med svenska försvarsmaktens helikoptrar i svensk terräng och med bland annat nattflygning. Det är just nattflygningen som man har övat i luften ovanför Sveg med omnejd de senaste två veckorna.

Basen har man i Linköping men under två veckor har nu åtta elever, åtta lärare, en meterolog och sju tekniker tillbringat i Sveg och övat nattflygning. Det är något man gjort de senaste femton åren, med ett uppehåll på några år i slutet av 00-talet.

– Området kring Sveg är perfekt för här finns i stort sett ingen artificiell belysning, det är bara några små byar som lyser lite. Det är toksvart ute och jättebra för oss att träna i, säger Niklas Strandberg, divisionschef på Flygskolan.

– Vi tränar nattflygning och navigering, vi gör landningar i mörkret, på små fält och små platser, runt om i bygden, berättar Niklas Strandberg.

Helikoptrarna man flyger med är Augusta Westline 109, en italiensktillverkad helikopter som heter Helikopter 15 i Sverige. Helikoptrarna tar fyra personer och har en startvikt på cirka tre ton. Till Sveg har de med sig fyra helikoptrar.

Flygvapnets flygskola hyr in sig i flygplatsens lilla hangar där de får in tre av de fyra helikoptrarna åt gången för service och underhåll. De har även tillgång till tornet samt flygplatsens utrustning för väderobservationer samt lokaler i hangaren för briefing och planering.

De elever som är i Sveg nu blir klara i vår och har då flygit i sammanlagt cirka tre år när de går ut till sin insatsdivision. Där måste de sedan flyga i 6-12 månader innan de är färdiga att skickas iväg på uppdrag.

I dagsläget finns det cirka 120 helikopterpiloter inom det svenska försvaret och enligt Niklas Strandberg behövs det fler.

– Med de uppgifter vi har just nu så har vi kanske 20-25% som är vakanser så vi skulle behöva ta in ännu fler, säger Niklas Strandberg, och uppmanar alla unga intresserade att söka. Vi finns i Ronneby, Linköping och i Luleå.

– Flygmässigt tar det tre år, man skall också gå officershögskolan så man kan räkna med att det tar cirka 5-6 år från att man börjar inom det militära till att du är färdig pilot, säger Niklas Strandberg.

En av eleverna som befinner sig i Sveg just nu är Martin Nilsson, 25, från Uppsala.

– Det är riktigt bra här med stora områden där vi kan flyga utan att störa allt för mycket folk och det är riktigt mörkt, säger Martin, som flygit sedan 2012 och ännu har en bit kvar innan han är färdig pilot.

– Vi flyger mellan klockan 18.00-02.00 och vi försöker ta så mycket hänsyn som möjligt. Vi trivs jättebra, det är ovärderligt för oss att vara här uppe och träna så vi hoppas kunna komma tillbaka nästa år också, bättre övningsmöjligheter finns nog inte och vi känner oss också väl mottagna här, säger Niklas Strandberg, som är i Sveg för fjärde året i följd.

– Det är roligt att ha Försvarsmakten på besök här på flygplatsen. Vi har ett mycket gott samarbete och den militära aktiviteten är ingenting som påverkar den övriga trafiken på flygplatsen, säger Jan Hill, Flygplatschef vid Härjedalen Sveg Airport.

– Det här är ett gäng som klarar sig i stort sett själva, det är tankning av helikoptrar som flygplatsen utför då de inte har sådan personal eller utrustning med sig, säger Jan Hill.

Inför 2016 är det på förslag med en militär storövning kring flygplatsen i Sveg med cirka femhundra man från hemvärnet samt flyg från frivilliga flygkåren.

– Det vore fint att samtidigt få besök av ett C-130 Herkules och några fler överflygningar av JAS 39 Gripen, säger Jan Hill.

Niklas Strandberg visar flygrutter och landningsplatser. – Vi tränar nattflygning och navigering, vi gör landningar i mörkret, på små fält och små platser, runt om i bygden, berättar han. Foto: Morgan Grip
Niklas Strandberg visar flygrutter och landningsplatser. – Vi tränar nattflygning och navigering, vi gör landningar i mörkret, på små fält och små platser, runt om i bygden, berättar han. Foto: Morgan Grip
– Det är toksvart ute och jättebra för oss att träna i, säger Niklas Strandberg och fäller ner sina nightvision goggles för ännu en flygning i nattmörkret över Svegsbygden. Foto: Morgan Grip
– Det är toksvart ute och jättebra för oss att träna i, säger Niklas Strandberg och fäller ner sina nightvision goggles för ännu en flygning i nattmörkret över Svegsbygden. Foto: Morgan Grip

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!