Händelserikt på Norra Skolan

Foto av författare

Jessica Grip

img_0554.jpg
De här tjejerna visade oss årskurs sex utställning av världens sju underverk under Norrakvällen. F.v. Madeleine Jonsson, Julia Hansson, Matilda Persson, Elin Busk och Matilda Bäck. Foto: Morgan Grip
Det händer ofta mycket roligt och intressant på Norra skolan i Sveg. De senaste veckorna har eleverna i årskurs 1-3 fått prova på att vara konstnärer med handledning av konstnären och illustratören Magdalena Brunzell från Tänndalen.

Det är genom det landsomfattande projektet "Skapande skola" som eleverna har fått möjlighet att ta fram sin konstnärliga ådra, detta med hjälp av de vackra illustrationerna i boken Old Rasmus och Old Tjikko som barnen fått bekanta sig med tidigare. Boken handlar om de två urgamla fjällgranarna som finns på Fulufjället, skriven av Lisa Öberg och med illustrationer av Magdalena Brunzell.

– Eleverna har fått ta del av både boken och originalillustrationerna innan, berättar Magdalena, de har verkligen skapat och de har haft jätteroligt. De har fått jobba med riktigt kontnärsmaterial och färgerna har flödat. En del har målat av direkt ur boken och en del har bara haft den i tankarna och låtit fantasin få göra jobbet. Skapande skola är tänkt att vara ämnesintegrerat och just det här projektet har handlat om biologi, avslutar Magdalena, som har haft fantastiskt roligt med barnen på Norra skolan.

I ett samarbete med Bäckedal och läraren Åsa Vilhelmsdotter och hennes elever på NMT (Natur, Människa, Teknik) har Norra skolans fyror fått lära sig och provat på hur det kunde vara att leva för 1000 år sedan, på vikingatiden.

– De har fått mala mjöl, göra upp eld med stål och flinta, karda ull, spinna, tillverka en visp av kvistar och leka vikingalekar som till exempel "rövkrok", berättar Mirja Trygg, en av lärarna i årskurs 4.

De fick även besöka elever på NMT som efter den tidens konst arbetade med att sy skinnskor av skinn de själva garvat utan tillsatser av dagens miljöfarliga ämnen. Dagen avslutades med att eleverna tillsammans fick lösa ett hemligt meddelande bestående av runor som ledde dem till en skatt.

– Vi är alla väldigt nöjda, vi hade en riktigt rolig och lärorik dag, säger Mirja. Eleverna upplever att de har fått möjlighet att lära sig väldigt mycket genom att själva få prova på. Klassen fick även under sina temadagar besök av en viking från Jamtli som berättade om vikingatiden och om olika föremål som användes till olika ändamål.

Förskoleklassen har även de haft en annorlunda dag på fritids. De har under året haft ett eget projekt där de fått läsa för gosedjur. Enligt läroplanen ska fritidshemmen förutom att erbjuda meningsfull fritid och rekreation även komplettera och stimulera till utveckling och lärande. Enligt planen ska man utgå från eleven och utgå från dess behov samt främja allsidiga kontakter och social gemenskap. Det är något som pedagogerna Eva Andersson och Gunilla Engström tagit fasta på i sin verksamhet.

– Vi funderade på inom vilket område vi skulle kunna komplettera skolan för förskoleklassen, berättar Eva och Gunilla, vi ville försöka få till ett roligt och lustfyllt sätt att stimulera och inspirera elever till att läsa eftersom det är grunden till fortsatt utveckling. Därav föddes läsprojektet som man har döpt till Gosedjuren.

Det hela började med att eleverna på fritids fick ett brev från gosedjuren där de berättade att de älskade när någon läste sagor för dem. De undrade om barnen på fritids ville göra det för dem och det var något de kunde tänka sig. Kort tid därefter kom en låda med gosedjur och en massa böcker med olika svårighetsgrad. Lådan har funnits framme på eftermiddagarna och eleverna har haft möjlighet att läsa för ett gosedjur.

– Allt är helt frivilligt, även om vi försöker peppa och inspirera, förklarar Eva. För varje saga man har läst har man fått lägga en kula i en burk, barnen har tyckt att det varit spännande att se hur det har blivit fler och fler kulor och nu är vi uppe i över 500 stycken, förklarar hon. De elever som ännu inte knäckt läskoden kan sätta sej ändå med gosedjur och bok för att ”låtsasläsa”.

Så småningom ville eleverna veta mer och mer om djuren och Eva och Gunilla föreslog att de skulle skriva brev till djuren. En del skrev på dator och en del för hand och kunde man inte skriva så skrev man på låtsas. Barnen har hela tiden fått svar på alla sina brev och det första brevet från gosedjuren hade de blivit lovade att om de fick höra många sagor under året skulle de ordna en stor Gosedjursfest. Den festen hölls på fritidshemmens dag den 13 maj, något som blev mycket uppskattat hos barnen.

– Roligt att göra något extra roligt för barnen för att uppmärksamma fritidshemmens dag, avslutar Eva och Gunilla.

Förutom allt detta har skolan även haft besök av Estrad Norrs uppsättning Sångbus som just nu reser runt med Inlandsbanan. Förra veckan gjorde de ett uppskattat framträdande för hela skolan där barnen togs från Ronja Röverdotters Mattisborg till Pavarottis Italien. En fantastisk föreställning med mycket sång och bus.

Den populära och fina traditionen Norrakvällen blev som vanligt välbesökt där eleverna visade ett urval av vad de gjort under läsåret i form av utställningar, uppträdanden och teatrar. Ett tillfälle för familj och släkt att få en inblick i skolverksamheten.

Nu har eleverna bara några dagar kvar innan de får ett långt och härligt sommarlov, fredagen den 13 juni är det skolavslutning för alla utom studenterna som slutar redan torsdag den 5 juni. Observera att studentkortegen i år är redan klockan 10.30.

http://www.herjedalen.se/barnutbildning/skolavslutningar
 

Bild 2

img_0222.jpg

Bild 3

gruppbild.jpg

Bild 4

img_0245.jpg

Bild 5

bild_4.jpg

Bild 6

img_0567.jpg

Bildtext 2
Förskoleklassen fick besök av gosedjur som ställde till med fest. Foto: Morgan Grip
Bildtext 3
Barnen i förskoleklassen har under året läst över 500 sagor för sina gosedjur. Foto: Norra skolan
Bildtext 4
Sebastian Näs, Alexandra lekander, Cornelia Strömberg och Wilda Westfält tillsammans med konstnärinnan Magdalena Brunzell som i projekt ”Skapande skola” gett eleverna i åk 1-3 värdefulla konstnärstips. Foto: Morgan Grip
Bildtext 5
Årskurs fyra har gjort besök på vikingatiden några dagar, detta i samarbete med bl.a. Bäckedals Folkhögskola. Foto: Norra skolan
Bildtext 6
Årskurs fem presenterade under Norrakvällen sin egen uppsättning om Gustav Vasa, en teater som de själva har skrivit manus till. Här syns Anton Rösnäs och Eirik Kvilvang-Kjelsberg direkt efter föreställningen. Foto: Morgan Grip
Bildspecial

img_0316.jpg

Bildspecial

img_0338.jpg

Bildspecial

img_0333.jpg

Bildspecial

img_0483-1.jpg

Bildspecial

img_0492.jpg

Bildspecial

img_0497.jpg

Bildspecial

img_0533.jpg

Bildspecial

img_1968.jpg

Bildspecial

img_2004.jpg

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!