Inlandsbanan utmanar busstrafiken längs 45:an

Foto av författare

Morgan Grip

pesasveg.jpg
Foto/Illustration: Inlandsbanan
Nu handlar arbetet om att vara med i nästa bussupphandling och föregå den reguljära persontrafiken 2020, skriver Inlandsbanan i ett pressmeddelande. 

Med Trafikverkets planer på att sänka hastigheten på E45, och att det när det gäller tågtrafiken finns möjlighet att höja hastigheten, ger det en stor fördel för tåget och gör att restiden på sikt kan minska för resenärerna, menar man från Inlandsbanan.

Inlandsbanan kommer i projektform redan i år utöka längden på persontrafik och köra från december 2016 fram till sommaren 2017. Bakgrunden till projektet är det så kallade Snötågsprojektet som har pågått under fyra år.

Där har det visat sig att trots att trafiken pågått under vintersäsong så har endast en liten del av resandet varit knutet till besöksnäringen och vintersportturismen. Mindre än en av fyra resenärer har haft vintersportutövande som primär reseanledning.

Det har visat sig att 40 procent av snötågsresenärerna åker hela sträckan Mora-Östersund och ca 20 procent åker till och från Sveg. Mer än två tredjedelar av resandet på Snötåget har varit vanlig kollektivtrafik och totalt har kollektivtrafik-resandet fördubblats mellan Östersund och Mora.

Ny motorvagn
Redan till december har Inlandsbanan alltså nytt materiel på banan. Ny modern motorvagn hyrs in under projektet, arbetet med att typgodkänna fordonet i Sverige pågår i detta nu. Motorvagnen kommer från en polsk tillverkare som har gett Inlandsbanan möjligheten att hyra in ett helt nytt och modernt fordon i projektform.

Motorvagnen är en helt ny modell som har sålts i mer än 470 exemplar till Deutsche Bahn i Tyskland. Fordonet har kapacitet att ta dubbelt så många resenärer som en av de motorvagnarna som används idag.

Med starkare motorer och bättre acceleration kan restiden förkortas. Något som är viktigt då det handlar om pendlingstrafik med många start och stopp.

– Vi är i slutfasen av finansieringen och känner oss trygga med att få ihop de pengar som krävs. Även om vi ännu inte har ett politiskt beslut så finns det goda intentioner och vi känner en samstämmighet med politikerna i detta säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm, i ett pressmeddelande. 

Finansiärer i projektet är både regionen samt kommunerna längs sträckan Mora – Östersund.

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!