Lars-Olof Mattsson som under våren har flyttat hela sin dryckestillverkning till Brand Factorys gamla lokaler, har kokat saft sedan 2013. Hela hans affärsidé bygger på att tillverka drycker och andra produkter av bär från Härjedalen.
– Det är en viktig del i verksamheten att det är närproducerat och att vi förädlar råvaran här istället för att skicka den utanför landskapet, menar Lars-Olof Mattsson.
Tidigare har man under varumärket Björnåsen producerat både koncentrerad och drickfärdig lingondricka och blåbärssaft samt en upplaga av blåbärsglögg. Nu är det alltså dags att lansera Lingonbrus som går under varumärket Kockgården Dryck.
– Från varje såld flaska av Lingonbrus går en krona till Stiftelsen Make a Difference, förklarar Lars-Olof.
Produkterna finns redan på många olika försäljningsställen och nyligen slöts ett distributionsavtal med Svensk Cater i Östersund. Ett sådant avtal gör förstås att produkterna blir ännu mer lättillgängliga för återförsäljare över hela Jämtlands län. Kunderna finns dock sedan länge från hela mellersta Sverige och ner till Stockholm.
– Vi är förstås stolta att både till exempel Gyldene Freden och Hotell Hasselbacken i Stockholm vill ha våra produkter i sitt sortiment, säger Lars-Olof Mattsson som även har lite nyheter på gång inför framtiden.
– Vi hoppas även på att kunna erbjuda sylt inom en snar framtid, närproducerat efterfrågas alltmer och mig veterligt finns ingen kommersiell sylttillverkning i Härjedalen just nu, avslutar Lars-Olof Mattsson.