Kritiska röster mot vägunderhållet i området

Foto av författare

Morgan Grip

img_8648.jpg
Ett tiotal åkare höjer nu sina röster och riktar skarp kritik till hur vägunderhållet sköts. Foto: Thomas Pedersen
Ett tiotal yrkeschaufförer höjer nu rösterna och riktar stark kritik till hur vägunderhållet sköts i regionen. Det är främst sandningen som fungerar dåligt anser dem. Dels är det dåligt sandat samt att det tar för lång tid innan sandbilarna kommer ut efter att åkarna ringer och påtalar.

– Det måste ske en ändring snart, annars kommer vi att börja blockera vägarna, säger Ulf Jonsson från Duvbergs Skogstjänster som är märkbart upprörd över situationen.

– Det här handlar om vår arbetsmiljö, vi sitter och spänner oss hela dagarna på de hala vägbanorna och är rädda. Det är bara en tidsfråga innan det händer en rejäl olycka, säger han.

Trafikverket har huvudansvaret för vägunderhållet men i driftområde Sveg, som egentligen innefattar hela Härjedalen, är det Peab som sedan i september i år är kontrakterad entreprenör.

– Jag vet att de går efter sina friktionsmätningar, men när åkarna ringer och säger att det är halkigt, då är det halkigt. Då kan de inte blint förlita sig på sina friktionsmätningar, säger Sven-Åke Jonasson från Reaxcer.

– Då måste de kalla ut sandbilar kvickt, det får inte dröja ett till två dygn och det måste sandas ordentligt, det räcker inte med några korn här och där, fyller Ulf Jonsson i.

– Ibland är det rent av farligt att vara ute på vägarna. Det är bedrövligt, säger Per Persson från Jan Frisk Entreprenad.

Kritik riktas även mot det bemötande som åkarna får när de ringer Peab:s jour.

– Vi blir ofta dåligt bemötta, men jag ringer inte dit för att det är roligt, jag ringer ju för att det behövs grus, säger Rikard Lindman från Jan Frisk Entreprenad.

Från Peab har man inga kommentarer utan hänvisar till Trafikverket.

– Jag har inga kommentarer till kritiken utan hänvisar till Trafikverket, säger Åke Engström, platschef vid Peab i Sveg.

– Vid konstaterad halka har vår entreprenör 5-6 timmar på sig att åtgärda halkan, säger Evert Boeye, projektledare på Trafikverket för driftområde Sveg.

– I mina öron låter det väldigt konstigt att det skulle ta två dygn innan vi åtgärdar en halka. Vad jag har sett hittills av Peab så har de gjort ett bra jobb, säger Evert Boeye.
 

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!