Läsfrämjande projekt ska väcka intresse hos barnen

Foto av författare

Jessica Grip

bibliotek_083.jpg
Barnbibliotekarie Erik Larsson och gymnasielärare Karin Kers hoppas på ett stort intresse hos de äldre att dela med sig av berättande och högläsning. Foto: Morgan Grip
Ett läsfrämjande projekt där Härjedalens gymnasium, Biblioteket, ABF och Studieförbundet Vuxenskolan samt pensionärsföreningarna SPF och PRO, i samarbete med Härjedalens kommun startas nu upp. Karin Kers representerar gymnasiet och tillsammans med barnbibliotekarie Erik Larsson håller hon i projektet. Här berättar hon om vad man vill uppnå med samarbetet där alla föreningar som är intresserade av att samverka är välkomna att delta.

– Projektet går till så att de äldre som är intresserade av att läsa för förskolebarn eller sina egna barnbarn är med i en studiecirkel där de får lära sig mer om högläsnings- och berättarteknik, får tips på barnlitteratur samt lär sig om vikten av att läsa högt för barnen, förklarar Karin. Effekten på språkutvecklingen och hur den hänger ihop med skolresultaten är också en viktig del. De äldre som är intresserade läser sedan för förskolors barn i bibliotekets lokaler.

Syftet med projektet är att öka lusten till läsning och berättande samt att skapa möten mellan generationer. Det ska också stimulera barns språkliga kommunikation och påverka barns intresse för böcker redan innan de själva kan läsa.

Studier visar att högläsning och så småningom eget läsande av böcker har en avgörande betydelse för studieresultaten i skolan. Ett annat syfte är att bredda samarbetet i kommunen mellan föreningsliv, bibliotek och förskola.

– För 10 år sedan läste 70 procent av föräldrarna för sina barn, idag har den siffran sjunkit till 30 procent, förklarar Karin. Att bli läst för och diskuterad med är avgörande för att utveckla ordförrådet samt läs- och skrivförmågan, vilket i sin tur är avgörande för att ha en chans att lyckas i skolan, säger hon och fortsätter.

– Detta är även avgörande för att utveckla ett eget läsintresse, som under skolgången har allt större betydelse för skolresultaten. En högstadieelev som läser böcker har ett ordförråd på ca 50 000 ord medan en högstadieelev som inte läser böcker har ett ordförråd på ca 15 000 ord. För att förstå en instruktion på gymnasiet och för att kunna läsa en dagstidning krävs ett ordförråd på ca 50 000 ord. Det säger sig självt att det blir katastrof för skolresultaten om och när andelen elever som läser sjunker. Därför är det så viktigt att göra något åt det här och vända trenden, förklarar Karin.

Alla äldre som kan läsa och/eller berätta om sitt liv kan göra en stor insats. Man bestämmer själv om man har en timme i veckan eller en timme varannan vecka över. Det viktiga är att alla nu hjälps åt för att höja läsintresset i Härjedalens kommun och därmed skolresultaten.

– Ett informationstillfälle som är öppet för alla intresserade hålls tisdagen den 29 april kl.15.00 på biblioteket i Sveg, vi bjuder på fika, avslutar Karin.

Intresserade är välkommen att kontakta: 

Karin Kers, tel. 073-806 15 48 eller e-post: karin.kers@zonline.se
Åsa Bergman, tel. 0684-122 33 eller e-post: harjedalen@sv.se
Åsa Hurtig Göransson, tel. 0680-718218 eller e-post: asa.hurtiggoransson@abf.se

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!