Härjedalspipan som landskapsinstrument skapar en genklang av människors hemtrakter. Det finns inte många landskap som har kvar sina egna instrument, men härjedalspipan är ett typiskt sådant, ett instrument som i gamla tider spelades av vallpojkar och vallflickor.
Under den årliga festivalen som arrangeras av Härjedalens Kulturcentrum är den huvudattraktion och tonerna den skapar får möjlighet att utvecklas och användas i många olika sammanhang.
– Det är helt fantastiskt vilka möten som uppstår här under festivalhelgen med alla musiker som kommer hit, liksom alla deltagare i de workshops som hållits, säger Flavia Devonas.
Festivalen lockar till sig musiker i världsklass. Att nämnas kan Roger Tallroth, en av världens bästa gitarrspelare när det kommer till folkmusik, Stienar Ofsdal, kompositör, musiker och professor vid musikhögskolan i Norge samt Göran Månsson som härstammar från Ånge, utbildad i blockflöjt inom tidig musik och klassisk musik vid Musikhögskolan i Stockholm.
Många av deltagarna har funnit varandra via sociala medier redan innan de kom till Lillhärdal och träffades för första gången under festivalen.
– Nya kontakter från många olika nationer knyts, nya samarbetsprojekt uppstår och det spelas folkmusik i olika konstellationer från morgon till långt in på natten, säger Flavia Devonas.
I samband med festivalen sattes också en installation upp där Ingrid Enarssons skulpturer föreställande flöjter av olika slag pryder galleriet just nu. Ingrid har sin hemort på Österlen och har varit i Lillhärdal för att delta i de workshops och konserter som festivaldagarna erbjudit samtidigt som hon visat upp sina skulpturer.
– Det har varit fantastiska dagar här i Lillhärdal, det är så inspirerande att få vistas i den här miljön, det ger mig verkligen en kick att vilja skapa mer. Det är det här med att träffa andra människor, det är det som är det viktigaste för att kunna skapa, säger Ingrid Enarsson.