
Under festivalen ljuder olika flöjtinstrument som man ytterst sällan kan lyssna till, som t.ex. kontrabas-tvärflöjt eller kavalpipa.
Festivalens virtuosa öppning ligger i flöjtisten Anders Hagbergs hand, som undervisar på Göteborgs Musikhögskola.
– Vid konserten i Lillhärdal kommer jag att utgå från och inspireras av musik från olika folkliga kulturer. En liten neanderthal-flöjt kommer att dyka upp tillsammans med en gigantisk kontrabasflöjt liksom en av de senaste uppfinningarna inom flöjtbyggarkonsten, beskriver Anders Hagberg sitt uppträdande på torsdagen.
På fredagen kommer charmerande Josefina Paulson att konfrontera traditionell musik för nyckelharpa med samtida dans. Härjedalens Kulturcentrum har från början satsat på samtida dans och är en unik drivkraft för detta i Jämtlands län. I Josefina Paulsons och Erika Lindqvists program smälter musiken och dansen samman, de rör sig tillsammans i ett flöde av resonans, sväng och musikaliska uttryck. Josefina Paulson turnerar världen runt och är en av de största talangerna i spel på nyckelharpa.
Lördagen inbjuder till ett brett spektrum av folkmusik från olika länder. På eftermiddagen spelar Duo Blankan från Stockholm visor för härjedalspipan och vevlyra. Efter en kort paus uppträder duo Kaplan & Fiala från Tjeckien med folkmusik för fiol och viola. Ett fyrverkeri av musikaliska idéer, improvisation och spelteknik blir kvällens konsert av världsberömde kavalpipaspelaren Theodosii Spassov med sin brilijanta trio från Bulgarien, en konsert som kommer att attrahera självaste Bulgariens Ambassadör i Sverige.
På söndagen avslutas festivalen på eftermiddagen med ensemblen Folkbarock från Östersund som presenterar folkmusik från Jämtlands län för flera spelpipor och barockmusik för sång och olika instrument.
Tack vare sin höga kvalitet har festivalen Härjedalspipan Revisited blivit utvald till att presentera Härjedalen under Kulturhuvudstadsåret Umeå 2014.
Bakgrund:
Landskapsinstrument skapar en genklang av människors hemtrakter. De dokumenterar och återspeglar ett folks klingande musikaliska traditioner. Det finns inte många landskap som har kvar sina egna landskapsinstrument, men Härjedalspipan är ett typiskt sådant, ett instrument som i gamla tider spelades av vallpojkar och vallflickor runt om i Härjedalen. Olof Jönsson, 1867-1953, ofta kallad Ol’Jönsa i Överberg, var kanske den viktigaste traditionsbäraren av instrumentet. Som en vallflöjt i trakterna runt Sveg sedan 1700-talet blev det senast både tillverkat och spelat av Oskar Olofsson (1919-2007) i Lillhärdal. Han höll traditionen levande och förde den vidare till Gunnar Stenmark, som fortfarande håller traditionen vid liv.
Festivalen "Härjedalspipan Revisited", i samarbete med Kulturrådet, Härjedalens kommun, Länskulturen, Studieförbundet Vuxenskolan och Härjedalens Kulturcentrum riktar uppmärksamheten på detta nästan bortglömda instrument.