Polisen informerade om bedrägerier mot äldre

Tillförordnad kommunpolis Jana Solsten informerade om bedrägerier mot äldre. Foto: Morgan Grip
Tillförordnad kommunpolis Jana Solsten informerade om bedrägerier mot äldre. Foto: Morgan Grip
Foto av författare

Morgan Grip

Tillförordnad kommunpolis Jana Solsten var på måndagen inbjuden av SPF Ytterberg för att informera om bedrägerier mot äldre, något som tyvärr blir allt vanligare.

– Vi såg att de i Vemdalen hade blivit informerade och tänkte att det vore bra med information för oss i Ytterberg också. Vi hoppas kunna få lite tips om till exempel kortbedrägerier och sånt, och hur man skall göra för att undvika att bli lurad, säger Ulla Svensson.

– Vi har två träffar i månaden, och en gång är på dagtid och då vill vi gärna ha något sånt här mer samhällsnyttig information, säger Helga Olsson.

Det kan handla om till exempel kortbedrägerier och telefonbedrägerier, där någon ringer upp och påstår sig vara från banken och ber att man skall logga in med sin bankdosa, eller lämna ut andra koder.

Enligt statistik för augusti-september 2018 har 19 personer per dag drabbats av bedrägerier, av dem är 70 procent 70 år eller äldre.

– Bedrägerier är de brott som ökar mest, och äldre är överrepresenterade målsäganden i sammanhanget. Det har kanske att göra med att man har lite mindre kunskap om vissa områden, men också att man tror folk om gott, och är ganska hövlig. Vi vill uppmana till att inte alltid vara så hövlig i de här sammanhangen. Man behöver inte vara artig, man kan avbryta ett samtal och lägga på luren, säger Jana Solsten, tillförordnad kommunpolis.

– De här individerna som sysslar med sånt här är ganska fiffiga så det kan se ut som att avsändaren är din bank, i till exempel ett e-postmeddelande. Ofta kan det verka väldigt trovärdigt, så det gäller att vara uppmärksam och misstänksam, och aldrig lämna ut några uppgifter om man inte är helt säker på vem mottagaren är, säger Jana Solsten.

Det finns flera saker du kan göra för att minska risken för bedrägerier. Exempelvis ska du inte lämna ut ditt konto- eller kreditkortsnummer, särskilt inte via internet eller telefon.

Förebyggande tips mot bedrägerier på nätet och telefon

  • Klicka aldrig på länkar i till exempel mejl om du inte är helt säker på vem som skickat mejlet. Länkarna går ofta till sidor där du uppmanas ladda ner något eller ange dina kortuppgifter.
  • Erbjudanden om att du vunnit en telefon eller presentkort på någon känd kedja är ett sätt för bedragarna att komma åt dina känsliga uppgifter.
  • Ha olika lösenord till dina inloggningar till appar och konton på nätet. Om någon kommer över ditt lösenord till en sida så har de inte inloggning till alla dina konton.
  • Vid ett oväntat samtal från en välkänd motpart, lägg på och ring tillbaka till ett nummer du säkert vet går till mottagaren.
  • Logga aldrig in i internetbanken på annans begäran.
  • Anta inte att en uppringare är äkta bara för att de har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta grundläggande information om dig på nätet.
  • Lämna inte ut information från ditt bankkort eller ditt lösenord till internetbanken. Din bank skulle aldrig ringa upp och be dig om dessa uppgifter.

Hur kan du skydda dig mot bedrägerier. Läs mer på polisens hemsida –>

Har du blivit lurad att göra något, eller att inte göra någonting som gjort att du tagit ekonomisk skada har du blivit utsatt för bedrägeri. Det är viktigt att du polisanmäler brottet och kontaktar ditt försäkringsbolag så snart som möjligt.

Har du blivit utsatt för bedrägeri? Läs mer på polisens hemsida ->

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!