Skarp kritik mot flygbolaget Avies

Foto av författare

Morgan Grip

20130503-avies-0001.jpg
ES-PJR med 14 passagerare ombord fick motorstörningar som kunde ha utvecklas till en fullskalig flygkatastrof. Foto: Morgan Grip
Det estniska flygbolaget Avies som sköter flygtrafiken mellan flera småorter i Sverige, däribland Sveg kritiseras nu i en ny utredning från Statens Haverikommission. På bara två år har minst tre allvarliga tillbud inträffat och bland annat gäller det en incident i Sveg den 3 maj förra året. 

Flygplanet, ES-PJR av modellen BAe Jetstream 3200, med 14 passagerare ombord, startade från Svegs flygplats för en reguljär flygning mot Stockholm/Arlanda på morgonen den 3 maj förra året. Strax efter start, på ca 500 fots höjd, inträffade motorstörningar på båda motorerna som kunde ha utvecklas till en fullskalig flygkatastrof. Det konstaterar Statens haverikommission.

Piloten uppgav att det under den tid som störningarna pågick var svårt att hålla flygplanet flygande och befarade att flygplanet var på väg ner mot marken och började därför titta efter en lämplig plats för nödlandning.

Omgivande terräng bestod dock bara av skog och vattendrag utan någon öppen plats att landa på. Beslutet blev därför att genomföra en högersväng för att försöka ta sig tillbaka för landning på samma bana som de startat ifrån. Störningarna upphörde emellertid efter ca en minut och flygplanet kunde vända tillbaka till Svegs flygplats och utföra en normal landning. 

– Vi betecknar det här som ett allvarligt tillbud då det var motorstörningar på båda motorerna. Störningarna varade en dryg minut vilket kan låta lite, men då ska man komma ihåg att det var precis efter starten, säger Stefan Christensen, utredningsledare på Statens haverikommission till aftonbladet.se
 
Tillbudet orsakades sannolikt av ett för lågt varvtal i samband med starten. Flygplanstypen saknar varningssystem för start med felaktig motorkonfiguration. 

När Statens haverikommission undersökte planet hittade man även flera andra tekniska brister.

– Ett lufttrycksrör var provisoriskt lagat med gummislang, andra rör var angripna av korrosion. När vi tog ut ett av rören föll det sönder, säger Stefan Christensen till aftonbladet.se.

Vidare kunde konstateras att tekniska fel inte skrivits in i flygplanets loggbok. 

– Det ser vi också allvarligt på för alla tekniska fel ska antecknas i flygplanets loggbok, säger Stefan Christensen till Sveriges Radio P4 Dalarna.

Kända Avies incidenter

  • Februari 2013 Pajala: Ett flygplan landar delvis utanför landningsbanan. Statens haverikommission har utrett händelsen och Avies får skarp kritik.
  • Maj 2013 Sveg: Ett flygplan tvingas nödlanda på grund av motorproblem. Statens haverikommission utreder händelsen, utredningen ska vara klar om några veckor.
  • Februari 2014 Torsby: Ett flygplan kommer utanför landningsbanan. Statens haverikommission utreder händelsen.
  • Oktober 2013 Kärdla, Estland: Ett flygplan kör av landningsbanan under taxning. Estlands motsvarighet till Statens Haverikommision utreder händelsen.
  • Mars 2014 Umeå/Östersund: Ett fönster på ett flygplan går sönder under flygningen.  
  • Mars 2014 Sveg: En passagerare får sin väska i lastutrymmet indränkt av flygbränsle under en flygning.  

Källa: Sveriges Radio P4 Dalarna.

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!