Cityfiske skall öka bygdens attraktionskraft

Cityfiske skall öka bygdens attraktionskraft. Bilden är från ett annat tillfälle och har inget samband med vad som beskrivs i artikeln. Foto: Morgan Grip
Bilden är från ett annat tillfälle och har inget samband med vad som beskrivs i artikeln. Foto: Morgan Grip
Foto av författare

Morgan Grip

Destination Sveg i samarbete med näringslivet startar nu ett långsiktigt fiskeprojekt som man hoppas skall bidra till att öka attraktionskraften för Sveg och Härjedalen.

Genom produkten Cityfiske i Ljusnan, med primärt fokusområde vid broarna i centrala delarna av Sveg, skall man skapa ett attraktivt fiske och en upplevelse, och på så sätt öka bygdens attraktionskraft.

Projektägare för Cityfiske blir Svegs Företags- och Utvecklingsförening (SFU), i samråd med Sveg-Herrö FVO och samarbetspartners.

– Produkten Cityfiske i Sveg skapar många positiva effekter som fler besök, ökad fiskekortsförsäljning, möjlighet till fler gästnätter men också ökad livskvalité för de som bor här, säger Niklas Ohlson, destinationschef på Destination Sveg.

Ett större släpp av öring planeras i samband med Härjedalen Expo den 16-17 juni. Dessutom blir fisket fritt under mässhelgen, eventuellt kommer också en fisketävling att arrangeras.

– Ett bra sätt att kombinera två för Sveg stora projekt att tillsammans bli ännu större och få starkt avstamp. Ett sätt att locka en större målgrupp till Sveg just för denna helg men också då möjligt att få upp ögonen för Cityfiske som aktivitet hela sommaren. Vi vill också skicka ett speciellt tack till Sveg-Herrö FVO som tillåter SFU genom Destination Sveg att plantera öring, säger Ohlson.

Projektet finansieras ekonomiskt med hjälp av samarbetspartners. Ett av de företag som blir samarbetspartner med Cityfiske är Härjeåns:

– För oss inom Härjeånskoncernen var det självklart att delta som partner i cityfiskeprojektet, vi ser det som ett väldigt bra koncept som bidrar till att stärka attraktionskraften av Sveg. Vi behöver få ännu fler människor utifrån som får upp ögonen för vår region, vi ser också ett stort värdeskapande för oss som redan bor här, genom projektet bidrar vi till att utveckla fritidsaktiviteter för våra kunder och våra anställda, säger Anders Wiklund, vd för Härjeåns Energi AB.

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!