I veckan sprack en ruta på ett plan mellan Umeå och Östersund. Haverikomissionen har tidigare utrett en avåkning från landningsbanan i Pajala för ett drygt år sedan och utreder fortfarande ett motorfel på ett plan i Sveg och en annan avåkning vid landningsbanan i Torsby.
– Det tillhör väl inte vanligheterna att vi under en så kort tid har samma operatör som vi utreder. De här tre tillbuden som vi utreder eller har utrett är alla klassificerade som allvarliga tillbud, säger Stefan Christenson, utredningsledare vid statens haverikommission till Sveriges Radio:
Haverikommissionen har redan skickat rekommendationer till estniska myndigheter som gjort särskilda inspektioner av bolagets säkerhetsarbete och Avies ska ha stärkt sin dokumentation och operativa manualhantering, enligt Stefan Christenson på haverikomissionen.
Han förklarar att det bara är de estniska myndigheterna som i det här fallet skulle kunna dra in bolagets flygtillstånd som en yttersta åtgärd.
– Det här bolaget är ju registrerat i Estland och då är det den estländska motsvarigheten till svenska Transportstyrelsen som har tillsynsansvaret för bolaget.
Avies vd i Estland, Allan Soll försäkrar att det är säkert att flyga med bolaget.
– Ja, det är säkert att flyga med Avies och vi ser inte det här som en extrem situation. Vår säkerhetskultur måste stramas åt mer och mer och det är vad vi gör, säger Avies vd i Estland, Allan Soll till Sveriges Radio.
Han säger också att bolaget förbättrat säkerhetskulturen efter haverikommissionens utredningar. Till exempel har alla piloter fått extra träning för vinterförhållanden som det var vid incidenten i Torsby.