Förskolepersonal fick lära om ADHD och Asperger

Dela det här!

Artikeln innehåller annonser och annonslänkar

20161010_185347.jpg
Johan Agge från Österåker föreläste för förskolepersonal och delade med sig av sina kunskaper och erfarenheter om ADHD och Asperger. Foto: Privat
Förskolepersonalen i Härjedalen fick för en tid sedan en intressant och lärorik föreläsning om ADHD och Asperger hos barn. Föreläsare Johan Agge har själv tagit fram materialet för att bearbeta sin sorg då hans äldsta dotter vid sex års ålder fick diagnoser i form av Asperger och ADHD. Förskolechef IngaLill Grinde-Holm är den som tog initiativet till föreläsningen och bjöd in Johan till en arbetsplatsträff för personalen.

– När jag fick  höra om Johans historia och hans erfarenhet tyckte jag och min kollega att detta är ett viktigt område som vi hela tiden behöver uppdatera oss kring få möjlighet att ta del av den senaste forskning kring ämnet. Tanken vi har är att vår personal ska få verktyg och en större förförståelse för dessa barn och deras familjer. Det var en mycket engagerad och uppskattad föreläsning som födde många nya tankar hos oss och vår personal, säger IngaLill Grinde-Holm.

Efter tio års arbete med barn, unga och vuxna med dessa diagnoser har Johan Agge lärt sig enormt mycket om vilka tillgångar och styrkor detta kan medföra om diagnos upptäcks och sätts tidigt.

– Vi har många kändisar som nu ”kommer ut” och berättar om vilka fördelar ADHD och Asperger gett dem i livet. Till exempel använde Frank Andersson sin ADHD för att hålla fokus inför tävlingar, men då stödet inte fanns däremellan ”krashade” han, förklarar Johan Agge.

Johan har även sett motsatsen och hur pass illa det kan gå om skolan inte reagerar, sätter för höga krav eller inte förstår hur man arbetar med dessa barn, eller där man inte utreder trots tydliga signaler. Detta medför en skoltid och barndom med flera misslyckanden i bagaget som i sin tur ofta leder till självskadebeteenden. 

– Jag har hört från många hur skolpersonal eller andra vuxna ber dessa barn vara lite normala eller anpassa sig. För mig är det som att be en rullstolsburen person att sluta larva sig och gå några steg. En funktionsnedsättning blir ett hinder när vi inte anpassar oss till den som behöver det, säger Johan Agge. 

Johan menar att man sett ett stort antal interner på våra anstalter som är odiagnostiserade och som har självmedicinerat med droger mot de impulssvårigheter som ADHD medför. 

– Dessa är barnen som bråkade i klassrummet eller som lärarna pratade om i personalrummet. De barn som skulle bort från berörd skola. Vilket liv skulle de ha haft i dag om man visste då vad man vet i dag angående pedagogik och medicinering, undran han. 

Det första året var arbetet som blev hans bearbetning både hans bästa vän och hans värsta mardröm eftersom det kändes som att arbetet hade flyttat hem. Han glömde helt bort alla underbara stunder i jobbet och vilka styrkor det finns hos dessa barn. 

När han hade gjort föreläsningen några gånger för Komvux specialpedagogik i Österåker där han bor, ville han börja föreläsa mer. 

– Jag började helt enkelt bjuda ut min föreläsning gratis tills jag har startat eget företag och gensvaret har varit stort eftersom dessa föreläsningar oftast är väldigt dyra, säger Johan.

 Tyvärr har han från några ställen också fått svaret att behovet inte finns, ett svar som skrämmer honom.

– Jag vet att behovet finns överallt och att vi ser dessa barn och anpassar skolan och lärandet till funktionsnedsättningen. Men ser man problemen kostar de pengar. I läroplan för förskolan står bland annat att förskolan skall anpassas till de barn som tillfälligt eller varaktigt behöver detta. Liknande finns att läsa i skolans läroplan. Ju tidigare man sätter in stöd desto mindre behövs stödet i vuxen ålder sedan.

Avslutningsvis vill han dela sin i dag åttaåriga dotters ord.

”Vad bra pappa att du pratar om ADHD och Asperger! Då är det fler som förstår hur såna som mig fungerar!”

 

ANNONS:



Dela det här!