SFU tar över turistbyråverksamheten och satsar på InfoPoints

Foto av författare

Morgan Grip

arne-duberg-151113-img_8642-2.jpg
– Vi är glada över avtalet. Destination Sveg har som målsättning att utveckla bygden och besöksnäringen i området och det här är ett steg i rätt riktning, säger Arne Duberg, ordförande för SFU till kommunens hemsida.
Härjedalens kommun och SFU, Svegs Företags- och Utvecklingsförening, har skrivit ett avtal som innebär att SFU tillsammans med Destination Sveg kommer att sköta turistinformationen för besökare i Svegsbygden.

– Vi är glada över avtalet. Destination Sveg har som målsättning att utveckla bygden och besöksnäringen i området och det här är ett steg i rätt riktning, säger Arne Duberg, ordförande för SFU till kommunens hemsida.

Det blir ingen traditionell turistbyrå utan istället kommer man att satsa på ett koncept med flera informationspunkter i området, så kallade InfoPoints, något som har blivit allt vanligare på flera håll runt om i landet på senare tid.

En InfoPoint är en bemannad turistserviceplats utmärkt med det vit/gröna InfoPoint-märket. Det kan till exempel röra sig om en butik, ett hotell eller restaurang som kan ge turistisk information där besökarna är.

Ansvaret för att InfoPoint-märket används korrekt kommer att ligga hos SFU och Destination Sveg och man räknar med att kunna köra igång ganska snart.

Läs också
Turistbyrån stängd – kan tas över av Destination Sveg (publicerad:2017-01-02 – 09:00)

Prenumerera på min YouTubekanal

Morgan Grip – I kameralinsen med Härjedalen som utgångspunkt. Det är självklart helt gratis!