Stina vässade UF-företagare i säljteknik

Dela det här!

stina-pihlstrom-samba.jpg
Stina Pihlström, Kommunikationsbyrån Samba, föreläste om säljteknik för UF-eleverna på Härjedalens gymnasium. Foto: Morgan Grip

Under fredagen fanns Stina Pihlström från kommunikationsbyrån Samba på Härjedalens Gymnasium för att vässa UF företagare i säljteknik och marknadsföring. Stina har själv varit framgångsrik UF-företagare på skolan och därefter har hon jobbat med UF-företagen runt om i länet. -Försäljning är en träningssak förklarar hon, man måste våga ställa en fråga och lära sig att argumentera för sin produkt och hur man te.x. hanterar en person som vill pruta. I mars ska alla företag delta på UF mässan i Östersund så därför lägger vi fokus på att sälja i en monter på en mässa idag, berättar Stina. Varje år delar vi även ut pris till bästa säljare på mässan avslutar hon.

Härjedalens Gymnasium är bästa UF skolan i länet med 66% av en årskull elever som driver UF-företag, vilket är en hög siffra med tanke på att det inte är obligatoriskt och det är tack vare att skolledningen tror på idén samt att det finns mycket engagerade lärare på samtliga program.

-Vi började i liten skala redan 1992-93 berättar Eva Larsson, en av de duktiga UF-lärarna i Sveg. Det behövdes ett nytt sätt att involvera eleverna i verkligheten och jag tog med mig de erfarenheter jag hade från Karlskrona berättar Eva och på den vägen är det. 1995-96 blev det mer på allvar och UF företagen började delta i den regionala mässan i Östersund med stor framgång. I den nya gymnasiereformen står det att vi ska satsa på entreprenörskap, det ska ligga som en röd tråd genom hela gymnasiet och där ligger vi verkligen bra till med vår långa erfarenhet och att det numera finns på alla program. Att så många väljer att starta ett UF företag beror på att de har så positiva förebilder tror Eva -De ser att det faktiskt går att lyckas med det man tror på.

Eleverna själva hade bjudit in Annika Myhr från näringslivskontoret och hon vill understryka hur viktigt det här faktiskt är -Det här är ju våra framtida arbetsgivare och arbetstagare, säger Annika, skola och näringsliv behöver komma varandra närmare och det här är verkligen ett skolexempel i ordets rätta bemärkelse avslutar hon.

Victor Eriksson framgångsrik UF-företagare på skolan 2011 fanns också på plats och gav eleverna tips och trix inför den regionala mässan i Östersund den 26 mars. -Vi gick igenom alla praktiska detaljer, vad man ska tänka på i montern och hur man möter sina kunder på bästa sätt berättar han.

Lycka till alla utställare på mässan den 26 mars!!

Dela det här!